Isnin, 25 Jun 2012

iNgAt.

Assalamalaikum dan selamat sejahtera,
Pada malam ini aku ingin menceritakan kisah yang telah berlaku hari ini.
Jikalau ada pembaca terasa hati, saya ingin meminta maaf terdahulu.


apabila kita belajar di sekolah, kita perlulah menghormati cikgu. kenapa kita perlu menghormati cikgu ?? kerana kebaikan utamanya ialah untuk mendapat keberkatan dalam menuntut ilmu. jikalau cikgu tersebut tidak mengambil hati atas kesalahan anak muridnya, nanti tiada keberkatan . walaupun ikgu tersebut tidak merasakan apa-apa.
apabila kita disekolah, kita disarankan dan diwajibkan untuk menghormati semua orang yang berada disekeliling kita. terutamnya cikgu, janganlah bersifat kurang ajar terhadap guru tersebut walaupun dia tidak mengajar kita. tetapi apabila guru tersebut mendoakan sesuatu yang buruk kepada kita ataupun berkata buruk kepada kita, selalunya doa tersebut akan dimakbulkan. walaupun niat cikgu tidak segaja kerana semasa keadaan tersebut dalam keadaan marah.
sekolah menengah merupakan mempunyai pelbagai cabaran sehinggakan kita tidak sedari kita tengah merempuhi cabaran tersebut.
aku ingin menyentuh sedikit mengenai guru praktikal atau guru ganti, apabila sesebuah kelas mendapat guru tersebut pasti mempunyai murid yang mengada-ngada. cikgu terbut tidak akan kisah dengan perangai tersebut............................................................bersambung di bahagian baru

Tiada ulasan: